Организаторите на концерти у нас приеха нов етичен кодекс

Етичен кодекс ще определя норми, правила и стандарти за професионални взаимоотношения, които организаторите на концерти в България да спазват.

Документът бе приет на конференцията „Устойчивост и развитие на концертния бизнес в България“, която се проведе на 10 юни 2022 в НДК. Конференцията бе организирана от представителната браншова асоциация на организаторите на концерти в България Сдружение „Сцена Музика“, в партньорство със сдружението на автори и композитори за колективно управление Музикаутор и с подкрепата на Министерство на културата.

На събитието присъстваха различни участници от бизнес сектора, сред които организатори на концерти, билетопродавачи, представители на зали за събития, охранителни фирми, автори и изпълнители. Държавата и нейната роля в концертната индустрия бе представена от заместник-министъра на културата Весела Кондакова, заместник-министъра на туризма Ирена Георгиева и Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите. Модератор на конференцията бе изпълнителният директор на Българското национално радио Милен Митев.

Според „Сцена Музика“ години наред секторът е арена на нелоялна конкуренция, икономически дисбаланс и сива икономика. Затова в дългосрочен план не може да се мисли за позитивно развитие на концертния бизнес, ако той не се обедини около ясни правила и баланс във взаимоотношенията с държава, билетопродавачи, подизпълнители, доставчици, автори и публика. „Няма как да работим без етика в бизнеса“, посочи председателят на Сдружение „Сцена Музика“ Мартин Стоянов, съобщава offnews.bg.

„Лошите практики водят само до недоверие“, коментира заместник-министърът на културата Весела Кондакова. Тя посочи, че липсата на големи събития в България е очевидна – големите артисти заобикалят страната ни, което рефлектира в ужасяващи пропуснати ползи. Провеждането на фестивали, концерти и други събития с музика носи сериозна добавена стойност за туризма и за икономиката на България. При реализиране на музикално събитие регистрираме 8% ръст на заетостта на местата за настаняване“, подчерта заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.

Игнат Арсенов, главен директор в дирекция „Контрол на пазара“, Комисия за защита на потребителите, сподели, че потребителят се чувства излъган и разочарован при отмяната на концерт или събитие, особено когато не се възстановяват сумите върху билетите. Потребителите винаги трябва да имат възможност да потърсят правата си в такива случаи и за целта организаторът на концерта трябва да е ясно обявен на афиши и билети. Противното е нелоялна търговска практика. Господин Арсенов отправи апел към всички участници по веригата – организатори и билетопродавачи, да бъдат отговорни и коректни към своите клиенти.

В края на събитието промоутъри, билетопродавачи, фирми-подизпълнители и доставчици се обединиха около общите принципи, цели и възможности, описани в документ – Етичен кодекс:

– Законност – спазване на всички закони при организирането и провеждането на концерти и събития
– Лоялна и свободна конкуренция
– Честен бизнес
– Отговорност
– Прозрачност при разходване на публични средства
– Сигурност по отношение на публика и доставчици
– Качество на предоставяната услуга чрез спазване на световни стандарти
– Преустановяване на корупционни практики
– Зачитане на личността
– Дългосрочна визия за развитие на сектора

По отношение на публиката организаторите на концерти и събития следва да:
– Работят активно за превръщане на България в част от регионалната музикална сцена с цел провеждане на повече, по-разнообразни и качествени събития
– Гарантират осигуряването на необходимите охрана, медицински персонал, контрол на достъпа и др. при спазване на всички изисквания за сигурност и безопасност
– Създават организация цялата релевантна информация, особено във връзка с промени в програмата, да се предоставя на собствениците на билети и обществеността възможно най-скоро
– Гарантират, че по време на концертите, които организират, не се толерира каквато и да е форма на дискриминация и агресия, както и всяко друго оскърбително поведение, независимо дали е проявено от публика или персонал
– Гарантират, че всички услуги като храна, хигиена и санитарни съоръжения се осигуряват по начин, който отговаря на всички законови изисквания и са подходящи за обществено ползване
– Промотират и развиват български групи и музика

По отношение на бизнес партньори, доставчици и артисти организаторите на концерти и събития следва да:
– Водят добросъвестни преговори с бизнес партньори, доставчици и артисти, гарантиращи конкурентен старт и възможности
– Спазват добрия тон, в съответствие с общоприетите принципи и норми за поведение
– Оказват дължимото уважение към партньори, без проява на недопустима агресивност
– Стремят се към създаване на по-добър краен продукт за зрителите, на основата на добросъвестна конкуренция
– Изграждат дългосрочни отношения на доверие към партньори, доставчици, артисти и публика
– Надлежно и своевременно уреждат и заплащат към всички контрагенти (артисти, автори, места за провеждане, рентал и охранителни компании, и др.)

По отношение на обществото организаторите на концерти и събития следва да:
– Създават и поддържат на устойчиви бизнес модели, които гарантират интересите на всички участници в сектора, вкл. държавата и обществото
– Подкрепят достъпа до прозрачното отпускане и разходване на публични средства
– Насърчават борбата срещу всички форми на пиратство при организирането на концерти
– Работят активно за формиране на добри практики за утвърждаването имиджа на България като регионална сцена
– Гарантират заплащането на всички дължими данъци и осигуровки

Нормите на приетият кодекс са доброволно етично задължение за поведение на организаторите на концерти и събития. Членовете на „Сцена музика“ се задължават да спазват разпоредбите на настоящия кодекс. При първоначално приемане за член на сдружението той заявява, че се е запознал с Етичния кодекс, съгласен е с него и завява, че ще го спазва.

  • Регистрация
Устойчивост на паролата Very Weak
Забравена парола? Моля, въведете потребителско име или имейл. Ще получите линк за създаване на нова парола.
Ние не споделяме личните ви данни с никого.